Onze visie

We willen als school elk kind de mogelijkheid bieden om te groeien tot hoog boven de wolken, met als doe gemotiveerdeambitieuze en gelukkige kinderen te zien opgroeien! 

We zijn een warme school en we baseren ons op deze leidende principes: 

KIND  

  • We geloven in élk kind. 
  • We hebben respect voor de kinderrechten. 
  • Psychologische basisbehoeften zijn vitamines voor groei. 

TEAM ROND HET KIND  

  • Samen zijn wij tot veel in staat. 

KWALITEITSONTWIKKELING  

  • Monitoring geeft richting. 
  • Een duurzame aanpak loont. 

Het is onze betrachting elk kind individueel te bekijken en met respect voor ieders eigenheid, talenten en beperkingen. We leggen de lat hoog voor elk kind en bieden hen optimale leerkansen. We werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling

We doen dit onder andere door de relatie met het kind te verlengen in de tijd (vakleerkrachten en coaches) en we vormen een team rond de leerlingen (korfwerking). 


Ik denk dat ik het kan want ik heb het nog nooit gedaan.


Catho

STRUCTUUR 

 Onze hele basisschool is onderverdeeld in mini-deelteams (korven). 

Korf 1 (familieklas) instappers t.e.m. 2de kleuterklas 

Korf 2 3de kleuterklas en 1ste leerjaar 

Korf 3 2de leerjaar t.e.m. 4de leerjaar 

Korf 4 5de en 6de leerjaar 

Het sprongteam is een team van ondersteuners binnen elke korf. Dit team is opgebouwd uit leerkrachten met de meeste ervaring. Zij fungeren ook als coach voor de jongere leerkrachten. 

  • Elke klasleerkracht is vakspecialist voor Nederlands, wiskunde of Frans. 
  • Het sprongteam staat maximaal in de klas. 
  • Alle leerkrachten van elke korf hebben wekelijks 1 lesuur overleg om zorgen en noden in kaart te brengen en successen te bespreken. 
  • Het sprongteam komt maandelijks samen voor overleg met de directeur om ook hier de zorgen en noden in kaart te brengen en successen te bespreken. 

Onze leerstudio is een stille werkruimte voor de leerlingen die na een korte instructie zelfstandig aan de slag kunnen. De leerlingen die nood hebben aan verlengde instructie, blijven in de klas bij de vakleerkracht. Zowel korf 3 als korf 4 heeft een leerstudio. 


Het mooiste wat je een kind kan geven is een KANS.


Juf Griet
Kleuterjuf

MENSEN EN CULTUUR 

We streven naar een positieve en inclusieve cultuur. 

#IKKANHET #betrokkenheid 
  • We leggen de lat hoog voor elk kind. 
  • We werken rond talentontwikkeling en de executieve functies. 
#IKHOORERBIJ #verbondenheid 
  • We verlengen de relatie in de tijd. 
  • Elke leerling heeft een coach (vertrouwenspersoon). 
  • Wekelijks feelgood-moment per korf. 
  • In- en uitloopmomenten. 
#IKMAGHETZELF #eigenaarschap 
  • We werken heel erg op zelfsturing van bij de jongste kleuters t.e.m. het zesde leerjaar > keuzebord versus leerstudio. 
  • Spiegelgesprekken versus oudercontacten > het kind leidt het gesprek zelf. 
  • We werken in een rijke context met connectie met de buitenwereld. 

(Samenwerkingsverbanden met Natuurpunt, Poortvelde, Stad Aarschot, …)


Onze werking